[공지] 서비스 약관 및 운영정책 변경 안내 / [Change Notice] Platform Terms of Service

안녕하세요. 카카오입니다.
카카오디벨로퍼스를 이용해주셔서 감사합니다.

2022년 6월 20일자로 아래와 같이 카카오디벨로퍼스 서비스 약관운영정책이 개정되어 사전 안내 드립니다.
상세한 주요 개정 내용은 아래와 같습니다.

플랫폼 서비스 약관 변경 사항

현행약관 개정약관
제11조 회원의 의무

② 회원은 서비스 이용과 관련하여 다음 각 호의 행위를 하여서는 아니되며, 다음 각 호의 행위를 하는 경우 카카오는 사전통보 없이 해당 회원의 서비스 이용을 중지하거나 이용계약을 해지할 수 있습니다.
20. 카카오가 제공하는 서비스와 무관한 사유로 회원이 운영하는 서비스에서 에러가 발생하였음에도 언론 매체 또는 이용자에게 그 에러가 카카오의 책임으로 발생했다고 알리는 행위



(없음 : 신규 조항 추가)


⑨ 회원이 본 조에서 정하는 의무 사항을 위반한 결과 카카오에 손해가 발생하는 경우 카카오는 회원에 대하여 손해배상을 청구할 수 있습니다.
제11조 회원의 의무

② 회원은 서비스 이용과 관련하여 다음 각 호의 행위를 하여서는 아니되며, 다음 각 호의 행위를 하는 경우 카카오는 사전통보 없이 해당 회원의 서비스 이용을 중지하거나 이용계약을 해지할 수 있습니다.
20. 카카오가 제공하는 서비스와 무관한 사유로 회원이 운영하는 서비스에서 에러가 발생하였음에도 언론 매체 또는 이용자에게 그 에러가 카카오와 관련이 있는 것으로 알리거나 오인할 수 있게 하는 행위

⑨ 회원은 카카오의 서비스를 이용하는 회원의 서비스를 제공함에 있어 충분한 수준의 보안 시스템을 구축하여야 하고, 타인에 의한 공격, 프로그램 등의 변조 및 어뷰징 등으로 인해 카카오, 다른 회원 및 제3자에게 피해가 발생하지 않도록 하여야 합니다.

회원이 본 조에서 정하는 의무 사항을 위반한 결과 카카오에 손해가 발생하는 경우 카카오는 회원에 대하여 손해배상을 청구할 수 있습니다.
제18조 책임제한

① 카카오는 천재지변, 디도스(DDOS) 공격, IDC장애, 기간통신사업자의 회선 장애 또는 이에 준하는 불가항력으로 인하여 서비스를 제공할 수 없는 경우에는 서비스 제공에 관한 책임을 부담하지 않습니다.

















② 카카오는 회원의 귀책사유로 인한 서비스 이용의 장애에 대하여는 책임을 부담하지 않습니다.
제18조 책임제한

① 카카오는 카카오의 귀책사유가 아닌 회원 등 제3자의 귀책사유로 인한 서비스 이용의 장애 및 회원에게 발생한 손해에 대하여는 책임을 부담하지 않습니다. 이러한 손해에는 다음 각호의 손해들이 포함되며 이에 한하지 않습니다.
1. 천재지변, 디도스(DDOS) 공격, IDC장애, 기간통신사업자의 회선 장애 또는 이에 준하는 불가항력으로 인하여 카카오가 서비스를 제공할 수 없음으로 인해 발생한 손해
2. 회원의 귀책사유로 서비스 이용에 장애가 발생한 경우
3. 서비스에 접속 또는 이용과정에서 발생하는 개인적인 손해
4. 제3자가 불법적으로 카카오의 서버에 접속하거나 서버를 이용함으로써 발생하는 손해
5. 제3자가 카카오 서버에 대한 전송 또는 카카오 서버로부터의 전송을 방해함으로써 발생하는 손해
6. 제3자가 악성 프로그램을 전송 또는 유포함으로써 발생하는 손해
7. 전송된 데이터의 생략, 누락, 파괴 등으로 발생한 손해, 명예훼손 등 제3자가 서비스를 이용하는 과정에서 발생된 손해
8. 회원이 관계법령, 본 약관, 운영정책, 이용안내, 기술 설명서, 개발 가이드 및 카카오가 공지하거나 통지한 사항을 준수하지 않아 발생한 손해
9. 기타 카카오의 고의 또는 과실이 없는 사유로 인해 발생한 손해


회사는 법률상 허용되는 한도 내에서 간접 손해, 특별 손해, 결과적 손해, 징계적 손해 및 징벌적 손해에 대한 책임을 부담하지 않습니다.

운영정책 변경 사항

현행약관 개정약관
제1장 사용의 허가 및 제한에 관한 정책
제3조(서비스 이용이 제한되는 카테고리)
아래 각 호의 어느 하나에 해당하는 경우 서비스 이용이 제한됩니다.
* 아 래
1. 게임 애플리케이션, 웹
2. 게임 관련 애플리케이션, 웹 (사전예약, 리워드 등)
제1장 사용의 허가 및 제한에 관한 정책
제3조(서비스 이용이 제한되는 카테고리)
아래 각 호의 어느 하나에 해당하는 경우 서비스 이용이 제한됩니다.
* 아 래
1. 게임 애플리케이션, 웹
2. 게임 관련 애플리케이션, 웹 (사전예약, 리워드 등)
3. 가상자산 관련 서비스 (가상자산 거래, 보관 및 예치 등의 서비스를 제공하는 애플리케이션, 웹)
제4장 기타
제17조(시행일)
① 이 운영정책은 2021년 9월 1일부터 적용됩니다. 단, 본 운영정책의 개정 공지 시점으로부터 적용일 전일까지 기간 동안에 가입한 신규회원에 대해서는 회원 가입시부터 본 운영정책이 적용됩니다.
제4장 기타
제17조(시행일)
① 이 운영정책은 2021년 9월 1일2022년 6월 20일부터 적용됩니다. 단, 본 운영정책의 개정 공지 시점으로부터 적용일 전일까지 기간 동안에 가입한 신규회원에 대해서는 회원 가입시부터 본 운영정책이 적용됩니다.
② 본조 제1항에도 불구하고, 제3조(서비스 이용이 제한되는 카테고리) 제3호(가상자산 관련 서비스)는 2022년 8월 20일부터 적용됩니다.

운영정책 변경 취지

최근 가상자산에 대한 사회적 관심이 높아짐에 따라 심스와핑, 보이스 피싱 등 가상자산 서비스에 대한 해킹 시도가 발생하고 있으며, 이로 인한 일반 사용자들의 피해가 증가하고 있습니다.
카카오는 일부 가상자산 관련 서비스에서 발생하는 보안 사고로 인해 사용자들의 카카오계정 또한 공격의 대상이 되어 피해를 끼칠 수 있다는 점을 깊이 우려하여 선제적인 조치로 가상자산 업종 대상으로 카카오 로그인 API를 비롯한 API 이용을 제한하고자 합니다.


1. 변경시기

변경된 운영정책 및 서비스 약관은 2022년 6월 20일부로 효력이 발생됩니다.

2. 문의 및 동의 철회

변경된 운영 정책 및 서비스 약관의 내용에 동의하지 않으시는 경우, 서비스 탈퇴를 요청하실 수 있습니다.
변경사항에 대한 공지, 고지일로부터 개정약관 시행일 7일 후까지 거부의사를 표시하지 아니하면 본 변경 약관에 승인한 것으로 보고 변경된 이용약관이 적용됩니다.
약관 변경에 대한 궁금한 사항은 데브톡으로 문의 바랍니다.

더욱 발전하는 카카오디벨로퍼스가 되겠습니다.
감사합니다.




Dear valuable users,
Greetings, it’s Kakao. Thank you for using our Kakao Developers service.

We inform you that Kakao Developers Terms of Service will be revised as of June 20, 2022. The detailed revisions are specified as below:

Changes in Terms of Service

Current terms Revised terms
Article 11. Member’s Obligation

② The Member shall not commit any of the following actions in using the Service. In any of the following actions, Kakao may suspend the member’s use of the Service or terminate the Service Agreement without any prior notice.
20. 1. Notify users and/or media outlets that an error occurred because of Kakao, when the error actually occurred in a service operated by the Member due to reasons that are unrelated to services provided by Kakao


(None : New paragraph added)



⑨ Kakao may file claims for damages against the Member if Kakao experiences damages due to the Member’s violation of the obligations in this Article.
Article 11. Member’s Obligation

② The Member shall not commit any of the following actions in using the Service. In any of the following actions, Kakao may suspend the member’s use of the Service or terminate the Service Agreement without any prior notice.
20. Notify or mislead users and/or media outlets into believing that an error is related to actions by Kakao, when the error actually occurred in a service operated by the Member due to reasons that are unrelated to services provided by Kakao

⑨ The Member shall build a security system that provides a sufficient level of security when providing Member's service that utilizes Kakao's service, and shall prevent Kakao, other Members or third parties, from being inflicted with damages that result from attacks, program modifications and abuses from others.

Kakao may file claims for damages against the Member if Kakao experiences damages due to the Member’s violation of the obligations in this Article.
Article 18. Limitations in Liabilities

① Kakao shall be exempt from any responsibilities related to the provision of the Service if Kakao is unable to provide the Service due to natural disasters, DDOS attacks, IDC failures, telecommunication service provider circuit failures or other force majeure.



























② Kakao shall not be responsible for failures that occur due to reasons that are attributable to the Member during the use of the Service.
Article 18. Limitations in Liabilities

① Kakao shall not be responsible for any failures that occur during the use of the Service, or damages inflicted to the Member, that occur due to reasons that are not attributable to Kakao, but result from reasons that are attributable to the Member or other third party. Damages include, but are not limited to, the following.
1. Damages that occur due to Kakao's inability to provide Services due to natural disasters, DDOS attacks, IDC failures, telecommunication service provider circuit failures or other force majeure
2. Failures that occur due to reasons that are attributable to the Member during the use of the Service
3. Personal damage that occur while accessing or using the Service
4. Damages that occur due to a third party's illegal access to, or use of, Kakao's server
5. Damages that occur due to a third party's interference with transmission to and from Kakao's server
6. Damages that occur due to a third party's transmission or distribution of malicious programs
7. Damages that occur due to intentional or unintentional omission and destruction of transmitted data, and damages that occur while a third party uses the Service, including defamation
8. Damages that occur due to the Member's failure to abide by related regulations, this Terms of Service, Operation Policy, user guide, technical documents, developers guide and other information notified or announced by Kakao
9. Other damages that occur due to reasons that are not intended by, or attributed to Kakao


② Kakao shall not be responsible for indirect damages, special damages, consequential damages, or exemplary and/or punitive damages, to the extent such damages are allowed by law.

Changes in Operating Policy

Current policy Revised policy
Chapter 1. Policy on Permission and Restriction of Use

Article 3. Categories Prohibited from Service Use
The following are restricted from using the Service:<br 1. Game application, websites
2. Game-related applications, websites (Pre-orders, rewards, etc.)
Chapter 1. Policy on Permission and Restriction of Use

Article 3. Categories Prohibited from Service Use
The following are restricted from using the Service:
1. Game application, websites
2. Game-related applications, websites (Pre-orders, rewards, etc.)
3. Virtual asset-related services (Application and websites that provides virtual asset transactions, storage and deposit)
Chapter 4. Others
Article 17. Effective Date
① This Operating Policy shall become effective on September 1, 2021. However, the Operating Policy shall be applied to new Members on the day they subscribe to the Service if they subscribe between the Terms and Conditions revision announcement date and one (1) day prior to the effective date.
Chapter 4. Others
Article 17. Effective Date
① This Operating Policy shall become effective on September 1, 2021June 20, 2022. However, the Operating Policy shall be applied to new Members on the day they subscribe to the Service if they subscribe between the Terms and Conditions revision announcement date and one (1) day prior to the effective date.
② 3. Virtual asset-related services, which are defined in the subparagraph of Article 3. Categories Prohibited from Service Use, shall become effective on August 20, 2022, despite the Paragraph above.

Purpose of change in Operating Policy

As social interest in virtual assets has increased recently, the more hacking attempts have been made on virtual asset services such as swapping and voice phishing, and the more users also get attacked.

We, Kakao, are deeply concerned that users’ Kakao Accounts may also be attacked due to security incidents in some virtual asset-related services. Thus, we decide to put a limit on the usage of Kakao APIs such as Kakao Login API for virtual asset-related services.


1. Date of Revision

The revised Operating Policy and Terms of Service shall take effect as of June 20, 2022.

2. Inquiry and Withdrawal of Consent

If you do not agree to the revised Operating Policy and Terms of Service, you can request to delete your Kakao Developer’s account.
If you indicate no intention to reject the revision from the date of notification/notice until seven(7) days after the effective date of the revised terms and policy, it shall be deemed that you have approved the revision and the revised operating policy shall thereby be applied.
For more details on the revised terms and policy, please contact us via DevTalk.

Kakao Developers will always strive to be the best, just for you.

Thank you.


Kakao Developers